The Real Of Janggut

Tuesday, August 31, 2010

MERDEKA!!!!!







Assalamualaikum....
Apa khabar? macam mana ibadah puasa korang ye? Harap2 semuanya ok la.. Oh ye.. arini merupakan tarikh yang sangat bersejarah bagi negara kita. Apa tidaknya, arini kan 31 Ogos 2010 dan merupakan hari ulangtahun Kemerdekaan negara kita pada 31 Ogos 1957. Ini bermakna negara kita telah mengecapi kemerdekaan selama 53 tahun ye... Alhamdulillah.. Sepanjang 53 tahun negara kita mengecapi kemerdekaan, banyak pembangunan yang telah dilakukan oleh pemimpin2 negara kita sejak Pemerintahan Tun Abdul Rahman Lagi..

Aku berasa amat bertuah kerana menjadi warganegara Malaysia yang penuh harmoni ini. Sesungguhnya negara kita sangat unik kerana mempunyai pelbagai bangsa di dalam sebuah negara dan pemerintahan.Walaubagaimanpun, hari kemerdekaan kita ni kian hambar disambut oleh generasi muda dan generasi terkini.

Entah bagaimana permasalahan ini boleh berlaku di negara kita ye? Adakan kelemahan sistem pendidikan negara sendiri atau sebab2 yang tertentu. Diharap agar masalah ini dapat diselesaikan dengan cara yang begitu efisen. Sepanjang pemerhatian aku, aku melihat semakin kurang orang awam meletakkan bendera atau menggantungkan Jalur Gemilang di rumah ataupun di kenderaan meraka. Adakah mereka berasa malu dengan bendera negara kita?

Tambahan pula, Jalur Gemilang yang kita sanjungi selama ini telah pun dihina oleh warga Indonesia di seberang! Tidakkah kita berasa terhina? Selaku warganegara Malaysia, kita haruslah menjaga nama baik dan maruah kita. Kita seharusnya megah dengan bendera negra kita. Janganlah jadikan alasan bulan Ramadhan untuk tidak kita melahirkan semangat Patriotisme dalam diri kita. Renung2 kanlah ye..

Aku juga berasa bangga apabila bangunan di tempat aku bekerja mengambil langkah yang awal untuk menggantungkan Jalur Gemilang di sekitar bangunan. Aku berasa amat bangga.

Ok la.. dah nak berbuka puasa dah ni. Aku nak bersiap untuk berbuka.. Akhir kata, SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 53 BUAT SELURUH RAKYAT MALAYSIA!!! Diharap agar kita akan terus mengecapi keharmonian dan keamanan Di Bumi Yang Bernama MALAYSIA ini..

Salam......

No comments:

Post a Comment