The Real Of Janggut

Wednesday, July 22, 2009

Gerhana Matahari!!!!


Alop sume... Lama dah tak berceloteh... Pena ni pun dah lama tak memuntahkan dakwatnya.. Erm xpe la.. arini aku nak kongsi skit mengenai fenomena alam yang jarang berlaku tau.. Korang mesti tau kan.. Arini kan berlakunya fenomena Gerhana Matahari.. So aku nak cite skit la pasal fenomena ni. Kalau korang nak tau Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

Tapi apakan daya... Kat Malaysia skg kan sibuk dengan masalah jerebu so kita tak dapat nak tengok fenomena ni dengan jelas. Tapi kat negara China dengan India boleh nampak dengan jelas tau!!!! Erm xpela... Mungkin tak ada rezeki untuk kita melihat fenomena ni kot. Tapi dari pengalaman aku, aku pernag menyaksikan fenomena ni masaq aku darjah 6 tau. Aku dapat lihat matahari jadi bentuk cincin.. ya ampun... memang cantik. Begitu indahnya kekuasaan Allah...

Ok la... Aku ni dah macam pakar astrologi la pulak huhuhuhuhu... Erm xpe la kan.. Cuma nak berkongsi pengetahuan je dengan korang sume...

Moga info yang aku kongsikan tadi dapat memberi sedikit ilmu yang berguna kepada korang sume..

Good Day to u all.....

Salam....

No comments:

Post a Comment